10 Manieren Om Je Transportkosten Vanuit China Naar Nederland Te Verlagen

Hoe verlaag je je transportkosten? Het importeren van producten vanuit China naar Nederland, België of Duitsland kan een uitdaging zijn, vooral als het gaat om.

Kenny Lipman
March 22, 2023

Hoe verlaag je je transportkosten?

Het importeren van producten vanuit China naar Nederland, België of Duitsland kan een uitdaging zijn, vooral als het gaat om transport- en douanekosten. Deze kosten kunnen aanzienlijk hoog zijn en beïnvloeden daardoor de winstgevendheid van je bedrijf. Lees verder en ontdek hoe je de transport- en douanekosten kunt verminderen.

1. Kies de juiste incoterms

Door de juiste Incoterms te kiezen, kun je misverstanden en onvoorziene kosten voorkomen. Dit kan ook helpen om de verantwoordelijkheid voor de goederen duidelijk te maken en zo conflicten te voorkomen met je leverancier of Forwarder. Incoterms zijn dan ook niets meer dan internationale standaarden voor de verdeling van de verantwoordelijkheid (tussen koper en verkoper) voor de verzending van de goederen.

Door onduidelijke afspraken te maken, kunnen er onnodig hoge kosten betaald worden. Wanneer jij bijvoorbeeld een relatief kleine LCL-zending doet met zeevracht, dan is het onnodig om direct jouw zending in de haven aan te leveren (op basis van FOB). Dit omdat je bij de incoterm FOB vaak hoge vaste kosten hebt.

Bij een relatief kleine LCL-zending kun je het beste FCA aanleveren bij het warenhuis van jouw Forwarder. Let er dan wel op, dat jouw Forwarder een partij is die meerdere zendingen kan consolideren (= samenvoegen), zodat de hoge vaste kosten verspreid worden over meer zendingen, en jij dus minder kosten hebt.

EXW (Ex Works)

Een incoterm die de verkoper verantwoordelijk maakt voor alleen de productie van de goederen. De verkoper zorgt ervoor dat de goederen beschikbaar zijn om op te halen bij de fabriek of het warenhuis. De koper is hier verantwoordelijk voor al het transport. Hiervoor schakelt een koper (e-commerce bedrijf) een Forwarder (of douane-expediteur) in, omdat een douane-expediteur beschikt over de juiste kennis om jouw zending succesvol te laten transporteren.

FCA (Free Carrier)

Een incoterm die de verkoper verantwoordelijk maakt voor het leveren van de goederen op een door de verkoper goedgekeurde plek. Dit kan een warenhuis zijn van de Forwarder waar je gebruik van maakt.

FOB (Free on Board)

FOB (Free On Board) is een Incoterm die betekent dat de verkoper verantwoordelijk is voor het laden van de goederen op de boot en het verstrekken van de nodige documenten. Bij FOB zijn de transportkosten en de risico’s tot aan de haven van vertrek voor de verkoper. Daarna zijn de transportkosten en de risico’s voor de koper.

Het gebruiken van EXW of FCA als incoterm is vooral aantrekkelijk wanneer je minder dan een volle container (20ft/40ft) verzendt. Bij het verzenden van een volle container is EXW of FOB het goedkoopst en snelst. Dit omdat je bij FCA nog een tussenstation hebt in het land van je fabriek.

Bij luchtvracht wordt er doorgaans EXW of FCA gebruikt. Bij zeevracht is FOB ook een veelvoorkomende incoterm.


2. Ga voor de juiste vervoerder

Kies de juiste vervoerder: wanneer u uw producten vanuit China naar Nederland importeert, heeft u de keuze tussen luchtvracht, zeevracht of een combinatie van beide. Het is belangrijk om de vervoerder te kiezen die het beste past bij je behoeften en budget. Het kan ook helpen om offertes van verschillende vervoerders te vergelijken om de beste prijs-kwaliteitverhouding te krijgen.

Boloo Forwarding is een expert op het gebied van luchtvracht, zeevracht (LCL en FCL) en warehousing. Jaarlijks verzenden we met alle Boloo Forwarding leden meer dan 6.000+ zendingen vanuit China.

3. Werk samen met een douane-expediteur

Werk samen met een douane-expediteur: het afhandelen van douaneprocedures (inklaringen) kan ingewikkeld zijn en extra kosten met zich meebrengen. Door samen te werken met een douane-expediteur kun je deze kosten verminderen en ervoor zorgen dat je goederen snel en efficiënt worden afgehandeld, zodat het logistieke proces niet voor vertraging zorgt omdat het douaneproces te lang duurt.


Daarbij krijg je van een douane-expediteur (of Forwarder) een factuur met een betaaltermijn. Dit betekent dat je niet van tevoren hoeft te betalen voor jouw zending, maar pas hoeft te betalen wanneer jouw producten (bijna) geleverd zijn. Bij Boloo Forwarding krijg je een betaaltermijn van 30 dagen op de transportfacturen en 14 dagen op de douanefacturen.


4. Bereken van tevoren de BTW en invoerrechten

Via de calculator in je persoonlijke Boloo Forwarding dashboard kun je eenvoudig je transport en douane-kosten berekenen. Het enige wat je moet weten, is de HS code(s) die je wil importeren.


De BTW is altijd 21%. De 21% wordt genomen over de volgende kosten: inkoopkosten, transportkosten tot het land van import en invoerrechten.


De invoerrechten is een percentage wat afhangt van de HS code die je wil importeren. In stap 2 van de calculator kun je je HS code invoeren, om er zo achter te komen hoe hoog het percentage is. Het percentage invoerrechten wordt genomen over de volgende kosten: inkoopkosten en transportkosten tot het land van import.


Let op: veel douane-expediteurs rekenen ook een fee over het bedrag aan BTW en invoerrechten wat zij moeten voorschieten voor jou bij de douane. Dit is vaak een vast bedrag of een percentage (vaak tussen de 1-2%) over de BTW en invoerrechten.


5. Verzend in bulk

Verzend je producten in bulk om de transportkosten per eenheid te verlagen. Dit kan ook helpen om je voorraadniveau op peil te houden. Het verzenden van bulk vereist natuurlijk kapitaal. Zeevracht kosten en luchtvracht kosten kunnen per kilo of per kubieke meter tot wel 50% dalen, wanneer je in bulk gaat verzenden


Hiervoor kun je prijsafspraken maken met je leverancier, of gebruik maken van een Forwarder. Bij Boloo Forwarding krijg je een betaaltermijn van 30 dagen op transportfacturen en 14 dagen op douanefacturen.


Wil je in bulk versturen, maar heb je niet voldoende opslagcapaciteit? Maak dan gebruik van de Warehousing oplossingen die Boloo Forwarding aanbiedt. Hierdoor kun je goedkoop goederen opslaan in Nederland, waarna je ze makkelijk kunt distribueren naar een Fulfillment, of een B2B klant. Daarnaast kunnen we goederen verzendklaar maken voor LvB of FBA.


6. Bundel verschillende zendingen samen

Door meerdere zendingen (van verschillende leveranciers uit hetzelfde land) samen te voegen, kun je besparen op vracht- en douanekosten. Bovendien kan het combineren van zendingen ervoor zorgen dat je goederen eerder aankomen dan wanneer je ze afzonderlijk zou verzenden. Dit komt omdat het samenvoegen van zendingen de efficiëntie van het logistieke proces kan verhogen en de doorvoertijd kan verkorten.


Wanneer je een volle container (van 20- of 40ft) kan verzenden met verschillende zendingen, kun je een beter tarief krijgen dan wanneer je verschillende deelzendingen laat verzenden in verschillende containers. De regel is dat hoe meer en groter je verzendt, hoe beter de prijs is die je kan krijgen.


Ook kan een volle 20- of 40ft container direct geleverd worden op een door jou opgegeven adres. Wanneer je een deel van een container vult, moet de container eerst nog gesplitst worden in een warenhuis in het land van bestemming, zodat elke partij uit de container zijn eigen zending(en) krijgt.

Het enige wat je hierbij nodig hebt, is een Forwarder die over een warenhuis kan beschikken waar de zendingen samengebundeld (= geconsolideerd) kunnen worden.

Container Douane

7. Verleg de BTW bij invoer

Hiermee verminder je geen kosten, maar verbeter je wel je cashflow. Wanneer je goederen importeert uit een niet EU-land moet je bij de invoer van de zending 21% btw betalen over de transportkosten + de waarde van de goederen + de invoerrechten. Deze btw kan je weer aftrekken als voorbelasting bij de Belastingdienst.

Artikel 23 is een vergunning die je aan kunt vragen bij de Belastingdienst. Met Artikel 23 wordt de btw verlegd en hoef je deze niet meteen te betalen aan de douane. Artikel 23 kan je toepassen op alle typen transport.

LET OP: Artikel 23 geldt alleen voor de BTW bij invoer die je moet betalen bij je tweede Boloo Forwarding factuur, de douanefactuur.

De voorwaarden voor een vergunning artikel 23 zijn:

  • Je woont als ondernemer in Nederland of bent daar gevestigd.
  • Je importeert regelmatig goederen uit niet-EU-landen.
  • Je voert een aparte administratie waaruit eenvoudig blijkt hoeveel btw u bij import moet betalen.

Bekijk hier ons template zodat je gemakkelijk de vergunning Artikel 23 aan kunt vragen. Bekijk hier het dichtstbijzijnde belastingkantoor.


8. Kijk naar de afmetingen en het gewicht

Bij luchtvracht betaal je voor het volumegewicht of het gross weight van je zending. Simpelweg wordt er een vergelijking gemaakt tussen de twee. De hoogste van de twee noem je uiteindelijk het ‘belastbaar gewicht’. Hier wordt je dan ook voor gefactureerd.


Bij zeevracht betaal je alleen voor de ruimte (CBM) die jouw goederen innemen in de container. De formule om het CBM te berekenen: Lengte (cm) x Breedte (cm) x Hoogte (cm) / 1.000.000 = CBM


Heb je kleine en lichte producten, dan zal het verschil tussen lucht- en zeevracht qua kosten niet groot zijn. Vervoer je grote en zware producten, dan kan het verschil tussen lucht- en zeevracht wel oplopen tot 15 keer zo groot.


9. Verzend tijdens het laagseizoen

Verzend tijdens het laagseizoen: door je producten tijdens het laagseizoen te verzenden, kun je de transportkosten verlagen. Dit komt omdat er dan minder vraag is naar transportdiensten, waardoor de prijzen dalen. Het laagseizoen is vooral in de maanden maart tot en met september. Door corona zijn de prijzen wel een stuk hoger. De prijzen dalen momenteel wel weer tot het niveau van voor corona.


10. Onderhandel over prijzen en betalingstermijnen

Tot slot kun je altijd proberen om over de prijzen van uw verzendingen en producten te onderhandelen. Door te onderhandelen met vervoerders en douane-expediteurs kun je mogelijk extra kosten vermijden en uw winst verhogen. Het is hierbij van belang dat je een vertrouwensband met je leverancier, vervoerder of douane-expediteur opbouwt en regelmatig gebruikt maakt van haar diensten.

Conclusie

Het verminderen van transport- en douanekosten bij het importeren van producten vanuit China naar Nederland, België of Duitsland kan een uitdaging zijn, maar het is mogelijk. Door de juiste Incoterms te kiezen, de juiste vervoerder te kiezen en samen te werken met een douane-expediteur, kun je kosten verminderen en je bedrijf winstgevender maken.


Het is belangrijk om de tijd te nemen om de verschillende opties te overwegen en de beste oplossing te kiezen die past bij uw bedrijf en je behoeften (prijs vs. snelheid). Het kan ook helpen om samen te werken met andere bedrijven die ervaring hebben met het importeren van goederen uit China, zodat je kunt profiteren van hun kennis en expertise. Probeer zo veel mogelijk in één keer te transporteren, eventueel door verschillende zendingen samen te bundelen.


Met de juiste voorbereiding en samenwerking kun je de transport- en douanekosten verminderen en uw bedrijf winstgevender maken. Het is een uitdaging, maar het kan zeker de moeite waard zijn.


Bekijk je liever een video over hoe je de transportkosten van je e-commerce bedrijf kan verlagen? Bekijk dan deze video voor 5 tips:

window.Intercom('boot', { app_id: 'ozy0cl8a' });